In die tijd
zag Johannes de Doper Jezus naar zich toekomen
en zei:
“Zie het Lam Gods dat de zonde van de wereld wegneemt.
Deze is het van wie ik zei:
Achter mij komt een man die vóór mij is,
want Hij was eerder dan ik.
Ook ik kende Hem niet,
maar opdat Hij aan Israël geopenbaard zou worden,
daarom kwam ik met water dopen.”
Verder getuigde Johannes:
“Ik heb de Geest als een duif uit de hemel zien neerdalen
en Hij bleef op Hem rusten.
Ook ik kende Hem niet,
maar die mij gezonden had om met water te dopen,
Hij had tot mij gesproken:
Op wie gij de Geest zult zien neerdalen en blijven rusten,
Hij is het die doopt met de heilige Geest.
Ik heb het zelf gezien en ik heb getuigd:
Deze is de Zoon van God.”
en zei:
“Zie het Lam Gods dat de zonde van de wereld wegneemt.
Deze is het van wie ik zei:
Achter mij komt een man die vóór mij is,
want Hij was eerder dan ik.
Ook ik kende Hem niet,
maar opdat Hij aan Israël geopenbaard zou worden,
daarom kwam ik met water dopen.”
Verder getuigde Johannes:
“Ik heb de Geest als een duif uit de hemel zien neerdalen
en Hij bleef op Hem rusten.
Ook ik kende Hem niet,
maar die mij gezonden had om met water te dopen,
Hij had tot mij gesproken:
Op wie gij de Geest zult zien neerdalen en blijven rusten,
Hij is het die doopt met de heilige Geest.
Ik heb het zelf gezien en ik heb getuigd:
Deze is de Zoon van God.”
Broeders en
zusters
We lezen
deze zondag over Johannes de Doper die kernachtig vertelt over de opdracht die
hij van God heeft gekregen, en hoe hij deze opdracht tot een goed einde heeft
gebracht, ondanks dat Hij zelf niet wist hoe het allemaal zou verlopen.
Het verhaal
van Johannes de Doper is een heel menselijk verhaal. Hoe vaak is het niet dat
wij in ons leven aan iets begonnen zijn, een levenskeuze hebben gemaakt - waarvan we niet dan met de grootste
omzichtigheid kunnen zeggen dat we “weten hoe het af gaat lopen”
Of het nu
een studiekeuze is, of een keuze voor een beroep of een bepaalde carrière, een
partnerkeuze is, een keuze om te verhuizen, de toekomst op een andere plaats te
zoeken, onze kinderen op deze of gene manier op te voeden en te adviseren. Al
deze levenskeuzes hebben één ding gemeen: we weten niet exact hoe het leven dat
zich om en door deze levenskeuzes ontwikkelt zal verlopen.
Zelfs als we het gevoel hebben dat we in onze
levenskeuzes antwoord geven op een diepe aandrang, of zelfs een roeping van God
ligt de toekomst nog wijd voor ons open. We kunnen later alleen maar
terugkijken in verwondering over hoe het allemaal toch goed gekomen is.
Zo is het
voor ons, en zo was het ook voor Johannes de Doper. Een man met een sterk
gevoel van roeping, die door God werd geroepen om de oude bedeling af te
sluiten en de weg vrij te maken voor een nieuw begin, een tijdperk van genade
en vergeving.
Vol vuur
heeft hij zijn taak opgepakt, maar hij weet - net zo min als wij dat doen - hoe
de toekomst er uit zal zien. Die onzekerheid in het midden van ons leven, in
het midden van ons doen en laten kan moeilijk zijn. We weten – met Johannes –
dat we doen wat we moeten doen, maar zien we ook het resultaat, zien we ook de
vrucht van ons werken? Toch niet altijd, niet op elk moment. Soms duurt het
heel lang, soms zelfs pas na je werkzame leven. En soms zelfs dan nog niet. Of
erger nog, hoewel het haast ondenkbaar is, hebben we toch ook verkeerde keuzes
gemaakt.
Maar gelukkig
krijgen zowel wij als Johannes meer dan waar om gevraagd is. De vraag naar
duidelijkheid in ons leven, de vraag naar bevestiging van onze levenskeuzen mag
een zien worden.
Wat is dat zien?
Het is niet de bevestiging dat alle levenskeuzen gelukkig waren, of zelfs maar
goed. Het betekent niet dat alles wat we gedaan hebben de toets van kritiek kan
doorstaan. Zien, betekent dat we – samen met Johannes – Jezus mogen ontmoeten
als het Lam Gods dat de zonden van de wereld wegneemt.
Er is een
mooi woord in de Nederlandse taal: serendipiteit
– dat betekent dat je op zoek bent naar het één en je vindt iets veel beters en
mooiers er voor in de plaats.
We zijn –
zoals wij zijn – op zoek naar bevestiging in het leven en vinden daarvoor de
Heer, die
1 Zichzelf
gegeven heeft als het Lam Gods om
2 de zonden van
de wereld , alle onze helaasheden, onzekerheden en onvolkomenheden
3 weg te
nemen
Als we dat
zien, dan laat dat ons niet onveranderd. Sommige dingen die je ziet veranderen je,
als persoon. Die zetten je op een nieuwe taak met een nieuwe energie. Die
energie noemen we soms inkeer, of bekering. En in het Evangelie van Johannes
wordt dat uitgelegd door twee woorden aan elkaar te verbinden:
Zien en
getuigen.
U moet maar
goed opletten als u het Johannesevangelie leest, die twee zie je steeds in
samenhang staan. Zien en getuigen. Als je de waarheid ziet in het leven en
voorbeeld van Jezus Christus, en hebt ervaren dat dat je bevrijden mag van
onzekerheid, angst en pijn dan kún je die waarheid niet alleen maar voor jezelf
houden.
Als je goed
nieuws krijgt over een examen of een promotie, of je een gouden horloge krijgt
na veertig jaar trouwe dienst, dan is
dat allemaal heel mooi – maar het is iets wat je maar beperkt delen kan.
Het goede
nieuws van Jezus Christus is er echter voor de hele wereld, en we worden alleen
maar rijker als we het delen. Als je jezelf bevrijd voelt wil je het niet eens
voor jezelf houden.
In de
woorden van de bekende Nederlandse filosoof Johan Cruijff: Je gaat het pas zien
als je het door hebt .
Wij zijn
natuurlijk niet Johannes de Doper: dus we krijgen in ons leven niet de belofte
mee dat we automatisch de Heilige Geest zullen zien neerdalen.
Aan de
andere kant hebben wij méér dan Johannes de Doper de kans om de Heer door de
Geest te ontmoeten. In het horen van Gods Woord, in zijn sacramenten.
Mogen deze
ontmoetingen ons sterken om steeds beter te zien met de ogen van het geloof, en
te kunnen getuigen van de liefde die ons bevrijdt.
Amen.