Mededeling
vanwege de maatregelen die door de Nederlandse bisschoppen genomen zijn ivm het
Coronavirus.
Broeders en
zusters,
Bij het
begin van deze eucharistieviering wil ik u graag een mededeling voorlezen.
In verband
met de uitbraak van het coronavirus in Nederland hebben de bisschoppen van
Nederland een aantal maatregelen afgekondigd om het risico van overdracht zo
veel mogelijk te beperken.
Voor u allen
zijn de meest relevante maatregelen dat we elkaar bij de vredeswens niet meer
de hand geven. Ook mag alleen de priester nog communie uitreiken en er mag geen
communie op de tong worden ontvangen. Enkel de communie op de hand is voorlopig
toegestaan.
Ook wordt u
gevraagd geen gebruik te maken van het wijwater bij het binnenkomen of uitgaan
van de kerk. Het nog aanwezige wijwater zal worden verwijderd uit de bakjes, in
zoverre dit nog niet gebeurd is.
Hieruit
volgt ook dat ik, u of uw kinderen, als deze geen communie ontvangen, bij het
geven van de zegen níet de handen op zal leggen.
(Tenslotte
zal ivm met de voorgaande maatregelen ook het gebruikelijke koffiedrinken na de
viering komen te vervallen)
Deze
maatregelen zullen o.a. betekenen dat de viering wat langer kan duren dan u
gewend bent. Wij hopen op uw geduld en medewerking.
Het is niet
ondenkbaar dat u deze maatregelen overdreven vindt. Er is immers nog niet zo
veel aan de hand in Nederland.
Nuchterheid is een gezonde houding – juist in
onzekere tijden.
We moeten ons niet laten meeslepen door paniek.
Deze
maatregelen worden echter niet voor niets afgekondigd. Het virus kan zich zeer
snel verspreiden en in meerdere landen – zo ook bijvoorbeeld in Noord-Italië – heeft
men alle kerkdiensten moeten opschorten.
Wij hopen
dat we dergelijke situaties kunnen voorkomen en het kerkelijk leven zo veel
mogelijk zijn voortgang kan vinden. Wij verwachten dat deze maatregelen slechts
van tijdelijke duur zullen zijn.
De pastores vragen
u dus dringend om uw medewerking met deze maatregelen.
Als u zich
in de komende tijd wat griepig voelt, komt u dan alstublieft niet naar
de kerk. U bent dan vrijgesteld van de zondagsplicht. Neem bij twijfel géén
risico’s.
Wij danken u
voor uw begrip en wensen u een goede viering.
Pastoor-deken
Franklin Brigitha
Pastoor
Jan-Jaap van Peperstraten
Kapelaan Antonio
Tocco
Lezing
uit het Evangelie van Mattheus:
In die tijd werd Jezus door de Geest naar de woestijn gevoerd
om door de duivel op de proef gesteld te worden.
Nadat Hij veertig dagen en veertig nachten had gevast,
kreeg Hij honger.
Nu trad de verleider op Hem toe en sprak:
“Als Gij de Zoon van God zijt,
beveel dan dat deze stenen hier in brood veranderen.”
Hij gaf ten antwoord:
“Er staat geschreven:
Niet van brood alleen leeft de mens,
maar van elk woord dat komt uit de mond van God.”
Vervolgens nam de duivel Hem mee naar de heilige stad,
plaatste Hem op de bovenbouw van een tempelpoort
en sprak tot Hem:
“Als Gij de Zoon van God zijt, werp U dan naar beneden,
want er staat geschreven:
Aan zijn engelen zal Hij omtrent U een bevel geven,
dat zij U op handen nemen,
opdat Ge uw voet niet zult stoten aan een steen.”
Jezus zei tot hem:
“Er staat ook geschreven:
Gij zult de Heer uw God niet op de proef stellen.”
Ten slotte nam de duivel Hem mee naar een heel hoge berg,
vanwaar hij Hem alle koninkrijken der wereld
toonde in hun heerlijkheid.
En hij zei:
“Dat alles zal ik U geven,
als Gij in aanbidding voor mij neervalt.”
Toen zei Jezus hem:
“Weg, satan; er staat geschreven:
De Heer uw God zult gij aanbidden
en Hem alleen dienen.”
Nu liet de duivel Hem met rust
en er kwamen engelen om Hem te dienen.
Verkondiging
Broeders en
zusters
(Ik zal
vanwege de omstandigheden mijn preek wat korter houden.)
Misschien heeft u er wel eens van gehoord dat jongeren op
tussenjaar gaan. Na hun eindexamen of afstuderen gaan ze reizen of een tijdje
in een ander land wonen om zichzelf te leren kennen.
Op deze zondag – de eerste van de Vastentijd – lezen we ook over
een soort “tussentijd”, de beproeving van Jezus in de woestijn. Het is een
gebeurtenis die plaatsvindt aan het begin van het actieve leven van Jezus. Hij
is nét gedoopt door Johannes de Doper -zeg maar “afgestudeerd” – en moet nog
beginnen met zijn stempel drukken op de samenleving.
Zo`n tussentijd – dat je ergens helemaal klaar voor bent maar
de eerste stappen nog moet zetten – is wel vaker een tijd van confrontatie met
jezelf – dat je jezelf moet leren kennen. Los van de navelstreng van je ouders
en je leraren moet je zélf ontdekken wat je sterke en zwakke punten zijn. Wat
je kracht is, en wát je valkuilen. Wat je goede ik is, en wat je slechte ik.
Zo`n confrontatie kan er stevig aan toe gaan. Als je op zoek
gaat naar jezelf vind je niet altijd iets waar je trots op bent. Dat kan ook niet
anders. Elk mens heeft een goede kant, die proberen we zoveel mogelijk te laten
zien, en een slechte kant – en díe proberen we zo veel mogelijk te ontklauwen
en uit zicht te plaatsen. Maar hoe meer je doet alsof je geen slechte kant hebt,
hoe meer het fout gaat.
Een mooie illustratie hiervan vinden we in de bekende Suske
en Wiskestrip “Het Zingende Nijlpaard”. Lambik is verzeild geraakt in Afrika –
en Suske en Wiske en professor Barabbas gaan op zoek naar hem om hem te helpen.
Lambik komt zijn Goede Ik tegen, herkenbaar aan een mooie halo op zijn hoofd en
engelenvleugels – en die vertelt hem dat hij zijn best moet doen om het
mysterie op te lossen en andere mensen te helpen. Maar dan verschijnt zijn Boze
Ik, een Lambik met horentjes op zijn hoofd, en die vertelt hem dat het avontuur
wel even kan wachten terwijl ze gezellig plezante pintjes gaan drinken in het
café verderop. Maar het café verderop is natuurlijk één grote valstrik. Gelukkig
komt het toch allemaal goed, Lambik heeft immers vrienden die hem uit de rats
helpen!
Voor ons allemaal komt er een moment dat we beproefd worden
dat onze Boze Ik – maar meestal wat minder herkenbaar – voorbijkomt om ons af
te leiden van wat we eigenlijk moeten doen. Als we onze Boze Ik niet herkennen
of net doen alsof die niks met ons van doen heeft dan lopen we een groot risico
dat we niet in een gezellig café belanden, maar zoals Lambik in de Piramide van
de Boze Mummy – of een andere plek waar we niet willen zijn.
In deze vastentijd mogen we goed leren luisteren naar wat de Geest
ons ingeeft – de Geest die onze Goede Ik elke dag opnieuw kracht geeft om het juiste
te doen en te denken – en ons ook goed leert zien wanneer onze Boze Ik ons weer
onzin zit aan te smeren.
Mogen we in deze Vastentijd steeds scherper leren zien wat goed
is en wat verkeerd, en dat wij altijd gereed mogen staan om andere mensen te
helpen die op het verkeerde spoor geraakt zijn.
Amen.