Broeders en
zusters in Christus, beste mensen thuis
Wat mooi dat
we weer bij elkaar kunnen zijn. Nu nog in een klein gezelschap en zonder dat er
communie uitgereikt kan worden. Volgende week weer mèt communie hopelijk en
vanaf 1 juli kunnen we weer in een meer gebruikelijke omvang samen vieren. Maar
ik ben gelukkig om u hier weer te kunnen ontmoeten. Het is een grote opluchting
elkaar na bange maanden weer gezond en wel te kunnen zien.
Hopelijk zet
de positieve ontwikkeling zich voort. Daar hopen we op.
Vandaag
vieren we het Hoogfeest van de Drie-Eenheid. Dat klinkt altijd heel erg
ingewikkeld. Toen ik net gewijd was dacht ik op Drievuldigheidszondag de zaak
eens uit te leggen met een fidget-spinner, zo`n stukje speelgoed dat nu al weer
vergeten is. Omdat ik net gewijd was bleef iedereen heel vriendelijk knikken. Ik
weet alleen niet of mijn inzet toen heel erg veel heeft uitgemaakt..
Nu doen we het maar anders. Ik zal u de fidget-spinner bewaren.
De Drie-Eenheid
zo zeggen mensen, dat is een groot mysterie. Maar wel een uitnodigend mysterie,
we mogen God als Drie-Eenheid leren
kennen! En als we iemand willen leren kennen, kijken we in de eerste plaats
kijken naar wat iemand doet. Met God is dat niet anders. En al in de eerste
bladzijden van de Bijbel zien we die Drie-Ene God scheppend en handelend optreden.
Op de zesde
dag als God de mensen schept zien we iets bijzonders in de tekst. Een meervoudsvorm.
Laat ons mensen maken naar ons beeld en gelijkenis, zegt God. In
de christelijke traditie is dat altijd gelezen als een voorafschaduwing van de Drie-eenheid
die later helemaal geopenbaard zal worden.
De mens is dus
niet alleen maar het werk van God de Vader, van een almachtige Scheppergod die
op onmetelijke afstand van ons zijn onnavolgbare raadsbesluiten over het hele universum
uitstort, maar is een gemeenschap in zichzelf – een drie-in-één- die
bijeengehouden wordt door de kracht van de Liefde, de Heilige Geest.
God is niet
alleen maar almacht, God is verbondenheid, en omdat mensen naar het
beeld en gelijkenis van die verbondenheid gemaakt zijn dragen wij die tekenen
van verbondenheid met ons mee.
Wij zijn als mensen op
drie manieren door de Drie-Eenheid verbonden.
Wij zijn
verbonden met onszelf. Dat is een belangrijk begin. Wij dragen het stempel van de Drie-eenheid.
Wij dragen een veelheid aan capaciteiten en vaardigheden in ons mee, die alleen
tot bloei kunnen komen als ze een authentiek geheel zijn. Augustinus, de grote
kerkvader uit de Vijfde Eeuw zei: de menselijke ziel bestaat net als de
Drie-eenheid uit drie delen, de herinnering, het begrip en de wil. Als die drie
niet samenwerken komt er van ons leven niets terecht. Maar als we verbonden
zijn met het verhaal van ons leven – de herinnering – goed begrijpen wat we
moeten doen en ook de wil hebben om dat inzicht door te zetten, dán komen we
als mens werkelijk tot ons recht. Als we onszelf niet meer respecteren, of
alleen nog maar bezig zijn met vroeger,
of ons opsluiten in de ivoren toren van onze intelligentie, of ons verliezen in
allerlei ongerichte activiteiten, dan verliezen we onszelf.
Wij zijn
verbonden met alle mensen om ons heen
We kunnen
niet verbonden zijn met onszelf als we niet verbonden zijn met onze naaste. Als de Heer zegt dat wij onze naaste
moeten liefhebben als onszelf – zegt Hij dat met zoveel woorden. Wij kunnen
geen goed leven leiden als we niet leven in verbondenheid met anderen, in het gezin,
de familie, de kerk, verenigingen waar we bij horen, de politieke gemeenschappen
waar we deel van uitmaken en tenslotte de hele mensheid.
Als iedereen
het zegel van de Drie-eenheid met zich mee draagt zijn wij ook met iedereen
verbonden. Niet met iedereen op dezelfde manier, dat spreekt voor zich, maar
toch als onontkenbare realiteit. We mogen dus nooit tegen een ander zeggen: jij
mag niet bestaan, jouw leven doet er niet toe.
Maar als we
in deze dagen als we het journaal aanzetten, en je zou haast benauwd zijn om
dat te doen, en we zien de verschrikkelijke beelden uit bijvoorbeeld de Verenigde
Staten dan zien we hoe makkelijk dat gezegd kan worden. Of gedacht. Of er naar
gehandeld. Je kan een samenleving niet met geweld bijeenhouden. In een samenleving
die niet is gebouwd op wederzijds respect, op erkenning, ontaardt het leven in
een strijd van allen tegen allen. Dan zijn er alleen maar verliezers.
Het leven en
de waardigheid van de ander ontkennen, dat gebeurt niet alleen maar ver weg in
de Verenigde Staten, maar ook hier. Als mensen bijvoorbeeld zeggen dat we niets
moeten doen voor vluchtelingenkinderen, of dat ouderen en zwakkeren niet meer
beschermd mogen worden tegen het coronavirus omdat dat maar lastig en vervelend
is.
Of erger
nog, als de overheid daar naar handelt, en net doen alsof kwetsbare mensen in
bijvoorbeeld de verzorgingstehuizen niet meer bestaan. Het is de opdracht van
alle dag om het samen-leven te leren. De wereld is geen pretpark waar alleen
jonge en gezonde mensen met een maatschappelijk aanvaard uiterlijk en voldoende
bestedingsruimte mogen komen.
In de
woorden van de wijze Amerikaanse dominee Martin Luther King: “Wij moeten leren
samenleven als broeders, of samen als dwazen ten onder gaan.” Het bestaansrecht
van de ander ontkennen is een zonde, en zonde vernietigt de mens en het
menselijke samenleven. Deze dagen zijn een waarschuwing voor ons allemaal. Ik hoop oprecht dat we als
land die lessen leren. Want het leven kan zo mooi zijn als iedereen naar elkaar
omkijkt.
Tenslotte:
Wij zijn verbonden met God.
Als wij
verbonden zijn met onszelf, en onze naaste, dán kunnen wij ook verbonden zijn
met God. De apostel Johannes schrijft: “Als iemand zegt dat
hij God liefheeft, terwijl hij zijn broeder haat, is hij een leugenaar. Want
als hij zijn broeder die hij ziet niet liefheeft, kan hij God niet liefhebben
die hij nooit heeft gezien.” (1 Joh. 4:20) . Broeders en
zusters, de Liefde is niet los verkrijgbaar.
God geeft ons het vermogen, de kans, om zijn kinderen te worden door
vanuit het voorbeeld van Jezus Christus te leven. Zo worden wij wat wij zijn,
mensen die uitgenodigd worden antwoord te geven op de roeping die bij de
Schepping in hun hart is gegrift: en zo opgenomen worden in die Goddelijke
eenheid, het Goddelijke samenleven van Vader, Zoon en Heilige Geest. De Drie-eenheid
die alles in de hemel en op aarde bijeenhoudt door de band van de Liefde.
Amen.